Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

tirsdag 16. september 2014

De herlige høstmøtene!

"Juritzen-familien" på tur!


I høst har jeg vært så heldig å få være med på fire såkalte høstmøter sammen med forlaget og flere forfattere. Hva er så et høstmøte? Jo det er forlaget som presenterer høstens nye bøker for bokhandlere. I år var det arrangement i Oslo, Bergen, Kristiansand og Trondheim. Vi har fått hilse på mange nye og mange kjente fjes, og jeg føler meg så heldig som har fått lov til å presentere "Olivensteinen" og lese fra den for så mange.


Jeg og Arve Juritzen i samtale om "Olivensteinen"
Litt nervøst er det. Og ikke så lett å uttale seg veldig kort og helt konkret, noen få minutter om en tekst på nærmere 350 sider som har fylt et helt år av tiden min og som jeg har pusset på, setning for setning. Det er lett å bli stum når en får spørsmålet slik plutselig slengt til seg: Hva handler denne boka om da?

For "Olivensteinen" er en familiesaga fra Egypt som kan ses fra så mange sider, men først og fremst handler den om Hoda, som opplever en helt annen type kjærlighet enn forventet, på samme tid som foreldrene vil finne et godt gifte til henne.

Hvilken betydning har egentlig tittelen "Olivensteinen", var et annet spørsmål jeg fikk.

Tittelen har dobbelt betydning. Den viser for det første til "legenden" om hvordan Hodas foreldre fikk hverandre. De er nemlig et slikt "usannsynlig" par som måtte kjempe for å få hverandre. Hun, Fatime, var nemlig beduin, og Hodas far fikk henne til å ta sløret av/vise ansiktet sitt ved å tilby henne olivener å spise. Men en olivenstein er jo også et frø som kan vokse til noe stort og overveldende, og det finnes mange slike "frø" i handlingen.

Det jeg liker aller best ved slike møter bortsett fra å treffe hygge bokhandlere, er å bli kjent med andre forfattere, og bøkene deres. Blir så nysgjerrig på det de kommer med! På bildet er jeg sammen med Cecilia Samartin, Gert Nygårdshaug, Caterina Cattaneo, Kristin Maridal og Jan-Erik Fjell. Flere av disses aktuelle bøker har jeg allerede lest, og dessuten fått ei Cecilia-bok signert til mamma, så da har hun også høstens leselykke i boks!

Jeg må bare fortsette å skrive slik at jeg får flere muligheter til å delta på høstmøter ;)


Rapport fra bloggeren Artemisia om høstmøtet i Trondheim kan du dessuten lese her!

3 kommentarer:

  1. Koselig bilde av dere samlet.:) Og takk for invitasjon og linking. Møtet var både vedlig interessatn og hyggelig.:) Skjønner godt at du vil delta på nye neste høst, og neste høst, og neste høst.. :)

    SvarSlett
  2. Dette er jo en av godene med å være forfatter, synes jeg. Det å få snakke om prosjektet sitt, møte andre forfattere, og ikke minst lesere. Skjønner godt at du liker det!!

    SvarSlett
  3. Jeg vokste nærmest opp i bokhandelen til faren min. Jeg startet å jobbe der da jeg var 14, og hver høst var det store høydepunktet å være med på alle bokmøtene, få lesereksemplarer og høre forfatterne snakke. Jeg savner denne biten kanskje mest av alt :)

    SvarSlett