Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

tirsdag 22. juli 2014

Veien mot et forfatterskap



Litt om meg og veien min inn i forfatterskapet så langt:

Min første roman het "Naken i hijab" og kom ut i 2011.
Den bygger til dels på mine egne opplevelser og erfaringer fra Egypt. Det hele begynte i 2005 da jeg hadde et tre måneders opphold i Luxor-regionen i forbindelse med et prosjektert SPA-hotell. I løpet av denne tiden rakk jeg å bli godt kjent med en ung mann der, og reiste ned igjen noen måneder senere og giftet meg med ham. Fire år senere tok ekteskapet slutt, og jeg satt igjen med en mengde erfaringer og en stor kjærlighet til landet og kulturen.

Jeg har alltid vært et skrivende menneske, skrevet dagbøker, noveller, dikt, blogg, og har kasse på kasse med brev. Men å skrive roman er selvsagt noe ganske annet. Jeg var heldig, for Juritzen forlag ville gjerne se nærmere på manuset, og jeg fikk et møte med redaktør like før jul i 2009.
Ytterligere to år skulle gå før jeg sto med "Naken i hijab" i hånda, men for en følelse! Fantastisk å erfare dette, og å få reaksjoner på godt og vondt. Boken ble nominert til Bokhandlerprisen det året.

Når jeg bare forsto at jeg har utholdenheten til å skrive ferdig et romanmanus, var det ikke vanskelig å få nye ideer. Jeg har et dokument med de mest fristende ideene, og bok nummer to var "Porselenspiken" (2013) , som jeg står med på bildet. En bok om familie, og det å stole på sin egen drøm. Ideen fikk jeg blant annet etter å ha fulgt to gode venninner gjennom rehabilitering etter rusmisbruk. Jeg er opptatt av at alle fortjener en ny sjanse.

I går sendte jeg inn til forlaget siste del av min neste roman. Nå er det tilbake til Egypt. Faktisk er "Olivensteinen", som kommer i september, den første av tre bøker om Hoda, en ung egyptisk kvinne som er vokst opp i et vertshus ved Gizapyramidene.
I den første boken er familien opptatt med å finne en passende ekteskapskandidat til henne - men så opplever hun at det er en helt annen følelse som vokser fram. Det skal bli spennende hvordan den blir mottatt.

Det er en ting jeg er redd for, det er skrivesperre. Derfor slutter jeg ikke å skrive selv om manus er levert.

I dag drodler jeg på den neste egypt-romanen. Kanskje kommer den alt neste høst?


8 kommentarer:

  1. Gleder meg til boka i september, og nye bøker etter hvert! Ser ikke ut som om du har skrivesperre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg tror skrivesperren kommer hvis jeg tar for lang pause, så jeg prøver å få til litt hver dag :)

      Slett
  2. Svar
    1. Det er enda godt, må bare håpe du blir forøyd med den.

      Slett
  3. Jeg tar bok nummer 2 med i feriekofferten, og den første har jeg lest.. Kommer garantert til å lese den neste bok også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, da ønsker jeg deg riktig god reise, hvor skal du?

      Slett
  4. For en fantastisk flyt du er i!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg føler jeg skylder "musen" å utnytte flyten :)

      Slett