Velkommen!

Jeg heter Gunn Marit Nisja og er romanforfatter. Velkommen til bloggen min! Følg meg også på facebook.

onsdag 9. januar 2013

God tid



                Det er mangt forskjellig en kan diskutere med en sjuåring. Det kan være spennende å følge med på ungenes meninger og oppfatninger. Ikke minst å høre hvordan de tolker ulike utsagn de hører fra de voksne, vi har vel alle opplevd å høre igjen ting vi sjøl har sagt. Slik som søskenbarnet mitt som jobber med de minste i barnehagen, og plutselig hørte et småtroll snakke om ”kjere kjerkjefolk”!

                Min gode venn sjuåringen har selvfølgelig kommet over ordhermingen for lengst. Hun er blitt et fremmelig liten dame med sterke meninger om det meste. For tiden er dette utsagnet hun leverer oftest: ”Oj, tida går fort”! Eller ”Oj, så fort tida har gått”!

                Jeg synes selvfølgelig hun er alt for liten for slikt. Innbiller meg at da jeg var på hennes alder gikk tida ulidelig sakte. Det var jo stadig noe man gledet seg til. På denne tida av året var det kanskje ”at sola kom att”. Vintrene var nemlig også mye lengre ”før i tida”. Snømannsesongen var tilnærmet uendelig.

                Mine forsøk på å overbevise sjuåringen er nytteløse. ”Tida går sakte for den som er barn”, prøver jeg å si. Eller så kommer jeg med en vitenskapelig forklaring: Tiden kan umulig gå fort, siden det er hele seksti lange sekunder i hvert minutt, og man må ha seksti minutter for å få en time. Svaret hennes er at ”Jamen for MEG går tida fort”, og dermed er jeg parkert.

                Jeg skulle ønske at dette med ”god tid” eller ”dårlig tid” var mer et spørsmål om kvalitet. Kan vi egentlig klage over at vi har for dårlig tid? Alle får vi vel 24 timer hvert døgn, så da er vel heller problemet at vi stapper for mange aktiviteter inn i tida vi har.
                ”God tid” skulle bety en tid man fylte med gode ting. Kanskje er en god tid en uke hvor man rydder kalenderen for alt som ikke egentlig er nødvendig, og som vi egentlig ikke har så lyst til heller.  Eller en ettermiddag hvor man avlyser shoppingrunden til fordel for et par timer i en campingstol med kaffekopp og et totalt unyttig ukeblad mens man hører på småfuglene.

                Nyttårsforsetter er noe jeg pleier å holde meg langt unna. Derfor kommer jeg heller med et nyttårsønske til alle lesere av bloggen min: Måtte 2013 bli en GOD TID for deg og dine.

2 kommentarer:

  1. Tiden går altfor fort, men kommer an på hvordan man ser det..

    Akkurat nå synes jeg tiden går sakte da jeg venter på din neste bok...he,he..

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har en fordypningsoppgave om boken din, og jeg lurte på om du kunne svart på noen spørsmål? Er det en mulighet for å kontakte deg? Det hadde vært utrolig hyggelig om du vil/har tid :)

    SvarSlett